:: Psycholog
Praca psychologa to przede wszystkim praca z uczniem. Wszelkie działania podejmowane z rodzicami, nauczycielami oraz przedstawicielami instytucji wspierających mają służyć dziecku, ponieważ jego bezpieczeństwo oraz prawidłowe funkcjonowanie jest najważniejsze.
„Dziecko jest chodzącym cudem, jedynym, wyjątkowym i niezastąpionym”.
Phil Bosmans
PSYCHOLOG
Monika Kostrzewa
Godziny pracy:
poniedziałek
09:00 - 14:30
piątek
09:00 - 14:30
Uczniowie
Psycholog nie ocenia, rozmawia o problemie, wspiera w rozwiązywaniu sytuacji. Uczeń może porozmawiać kiedy czuje taką potrzebę, kiedy ma trudności w szkole z nauką, kontaktami z rówieśnikami lub rodzicami, a także wtedy kiedy nie czuje się bezpiecznie.
Nauczyciele
Psycholog wspiera i pomaga nauczycielom zrozumieć sytuację ucznia, wspiera w nowych formach pracy, konsultuje trudności uczniów i szuka odpowiednich rozwiązań dla danej sytuacji. Jest także mediatorem między uczniem a nauczycielem.
Rodzice
Psycholog wspiera i pomaga w zrozumieniu świata dziecka i nastolatka. Rodzic może zwrócić się o pomoc kiedy zauważa negatywne przejawy zachowania dziecka, a także kiedy chce lepiej zrozumieć swoje dziecko.
W zakresie kompetencji psychologa znajduje się:
-
Diagnoza psychologiczna w szkole
Wstępna ocena stopnia nieprawidłowości w funkcjonowaniu na poziomie emocjonalno-społecznym oraz na poziomie sfery poznawczej.
Wywiad oraz ocena relacji rodzinnych, które mogą mieć wpływ na rozwój dziecka (emocjonalny, społeczny oraz poznawczy).
Pomoc dla rodziców w kwestii wyboru odpowiedniego specjalisty czy instytucji w sytuacji potrzeby pogłębienia diagnozy dziecka.
-
Terapia psychologiczna
Indywidualne rozmowy terapeutyczno-wspierające
Prowadzenie poradnictwa psychologicznego dla dzieci i rodziców.
Prowadzenie zajęć indywidualnych oraz grupowych o charakterze terapeutycznym.
Interwencje doraźne w sytuacjach konfliktowych.
Prowadzenie zajęć z zakresu kształcenia kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Do zadań psychologa szkolnego należą:
-
Praca z uczniem
Diagnozowanie trudności emocjonalnych oraz odniesienie ich do aktualnej sytuacji życiowej.
Diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie i budowanie mocnych stron uczniów.
Indywidualne spotkania z uczniami, które mają na celu ukierunkowanie w rozwiązaniu problemu oraz zaopiekowanie i wsparcie w trudnych sytuacjach.
Interwencje, które mają na celu rozwiązanie sporów i problemów.
-
Praca z rodzicami
Pomoc w poszukiwaniu sposób radzenia sobie z problemami życiowymi oraz w rozpoznawaniu przyczyn doświadczanych problemów wychowawczych.
Ukierunkowanie na poszukiwanie, rozwijanie i wykorzystywanie zasobów osobistych, które pozwolą dokonać zmiany.
Psychoedukacja w zakresie rozwoju dziecka oraz umiejętności wychowawczych.
Psychoedukacja w zakresie wpływu doświadczanych kryzysów małżeńskich i osobistych, które mogą rzutować na egzystencje i zachowanie dziecka.
Spotkanie edukacyjne oraz konsultacyjne wspierające i rozwijające kompetencje rodzicielskie.
-
Praca z nauczycielami
Rozpoznanie potrzeb zespołów klasowych, rozeznanie w relacjach uczniowskich.
Próba określenie relacji z uczniami oraz rozwijanie procesu zmiany.
Współpraca na poziomie ustalania optymalnych sposobów oddziaływań wobec uczniów.
Wsparcie w działaniach, które wynikają z programu wychowawczego szkoły.